وعده وزیر صمت برای ایجاد توازن منطقه‌ای در زیرساخت های صنعتی| تاکید بر رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی | نمایشگاه تولیدات، محصولات و توانمندیهای استان خوزستان
فارسیEnglish|العربی

وعده وزیر صمت برای ایجاد توازن منطقه‌ای در زیرساخت های صنعتی| تاکید بر رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی

تاریخ انتشار خبر: 1400/12/27

وعده وزیر صمت برای ایجاد توازن منطقه‌ای در زیرساخت های صنعتی| تاکید بر رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی

فاطمی امین، وزیر صمت در سفر به خوزستان گفت: برخی شهرها در حوزه صنعت پیشرفت زیادی داشته‌اند و بیش از حد نیاز توسعه یافته‌اند ولی در مقابل خیلی از شهرها در حوزه زیرساخت‌ها دارای عقب ماندگی هستند.

یکی از ظرفیت های اقتصادی استان خوزستان، صنایع است. این استان در صنایع مختلف نفت، پتروشیمی و دیگر صنایع در کشورمان توانسته به گونه ای عمل کند که بسیاری از صادرکنندگان نمونه کشورمان از این خطه باشند.

در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان می‌توان صنایعی از جمله کشتی‌سازی، صنایع شیلاتی و پتروشیمی را ایجاد کرد. در شهرهای ماهشهر، امیدیه و هندیجان نیز علاوه بر صنایع کشتی‌سازی، صنایع شیلاتی و پتروشیمی، می‌توان صنایع بسته‌بندی خرما را ایجاد کرد زیرا خوزستان در تولید خرما اولین استان کشور است.

استان خوزستان دومین قطب تولید فولاد کشور است؛ ۲۰ درصد از تولید برق کشور در خوزستان است و همچنین همه خطوط زمینی، ریلی، دریایی و هوایی در استان وجود دارد که همه این مسائل نشان دهنده ظرفیت بالای این استان است ولی متاسفانه باوجود این ظرفیت‌ها، نرخ بالای بیکاری در این استان اسفناک است.

برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی در خوزستان با ۲۰ درصد از ظرفیت خود فعال هستند و بسیاری از پرسنل و کارگران این واحدها به دلیل شرایط به وجود آمده در این واحدها بیکار شده‌اند.

لغو واردات برخی کالاها
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر پنجشنبه در جریان سفر خود به خوزستان وارد دزفول شد و از پنج طرح تولیدی و صنعتی در شهرستان دزفول بازدید کرد.

وی در این بازدیدها از نزدیک در جریان وضعیت کار و فعالیت این شرکت‌ها که تعدادی از آنها در حال احداث و تعدادی در حال فعالیت بودند، قرار گرفت و با مدیران این شرکت‌ها در خصوص مسائل و مشکلات آنها گفتگو کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این بازدید اظهار کرد: در سال آینده میزان تولید خودرو در کشور ۱.۵ برابر افزایش خواهد یافت که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق این امر مهم که منجر به تنظیم بازار خودرو می‌شود نیز انجام شده است.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه فاصله بین تولید و تقاضا در بازار خودرو بسیار زیاد است، افزود: اکنون ۵۰۰ هزار کسری خودرو در کشور وجود دارد که دو برنامه از قبیل افزایش تولید و واردات خودرو برای رفع این کمبود در دستور کار است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌ها، درآمدهای ارزی کشور کاهش یافت و از این رو واردات برخی کالاها و اقلام از جمله خودرو ممنوع شد، توضیح داد: دوره زمانی اجرای مصوبه ممنوعیت واردات کالاهای ممنوعه و خودرو تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بعد از پایان این دوره، ممنوعیت واردات برخی از کالاها از جمله خودرو لغو می‌شود.

 

عقب ماندگی زیرساخت برخی شهرستان‌ها
فاطمی امین اضافه کرد: واردات خودرو از خرداد ماه یک تصمیم قطعی و مصوب شده است و حتی از سوی رئیس جمهور این امر نیز اعلام شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در کشور شاهد یک روند نامتعادل در توزیع امکانات تولیدی هستیم، خاطرنشان کرد: برخی شهرستان‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت پیشرفت زیادی داشته و بیش از حد نیاز توسعه یافته‌اند ولی متاسفانه در مقابل خیلی از شهرستان‌ها دارای عقب ماندگی در حوزه زیرساخت‌ها هستند.

وزیر صمت تصریح کرد: این توزیع نامتوازن منجر به افزایش بیکاری و مشکلات اجتماعی در برخی نقاط کشور شده است.

تحقق توازن منطقه‌ای
فاطمی امین در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت در کشور از اواسط تابستان سال آینده، اظهار کرد: برای تدوین این طرح‌ها با محققان، کارشناسان، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه مشورت شده است.

وی گفت: مطالعات این طرح به پایان رسیده است و در این طرح برای هر استان و شهرستان متناسب با ظرفیت‌ها و نیازها طرح‌هایی در حوزه صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است.

وزیر صمت ابراز امیدواری کرد؛ همچنین با اجرای این طرح علاوه بر تحقق توازن منطقه‌ای بخش زیادی از مشکل بیکاری و اشتغال برطرف خواهد شد.

افتتاح کارخانه گندله سنگ اندیمشک
فاطمی امین همچنین در ادامه سفر خود به خوزستان به اندیمشک رفت و کارخانه گندله سنگ اندیمشک را افتتاح کرد.

وی از واحد تولیدی الکل طبی و صنعتی، کارخانه تولید خوراک طیور و بهره‌بردار از سردخانه بازدید کرد.

عملیات اجرایی اولین واحد تولیدی فرومن گز کم کربن و متوسط کربن کشور، عملیات کارخانه پپسی، عملیات کارخانه تولید کاشی، عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد شرکت فولاد زاگرس اندیمشک با حضور وزیر صمت آغاز شد.

مشکلات صنایع خوزستان رفع شود
واحدهای تولیدی در استان خوزستان باعث افزایش تولید ناخالص داخلی استان شده‌اند اما مشکلات آن‌ها باعث مسائلی می‌شود که می‌تواند به تولید این واحدهای صنعتی در استان لطمه وارد کند.

برخی از واحدهای صنعتی در این استان، مشکلات و مسایلی در زمینه بانک‌ها، مالیات و تامین اجتماعی دارند که بعضا باعث تعطیلی برخی از واحدها نیز شده است.

اگر مطالبات شرکت‌ها و صنایع تولیدی استان از سوی شرکت‌های بالادستی پرداخت شود، این شرکت‌ها می‌توانند با ظرفیت و سرعت بالاتری کار خود را ادامه دهند.

برخی از صنایع مطالباتی از شرکت‌های بزرگ بالادستی از جمله صنعت نفت و فولاد و... دارند که باید نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام شود.

در خوزستان شهرک‌ها و نواحی صنعتی متعددی وجود دارد که ظرفیت‌های تولیدی بزرگی را برای این استان رقم زده‌اند و باید از این ظرفیت‌های تولیدی به بهترین شکل استفاده شود.

این ظرفیت‌های صنعتی در استان باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای استان شده‌اند اما مشکلاتی دارند که باید برای حل این مشکلات تلاش کرد.


نمایشگاه تولیدات، محصولات و توانمندیهای استان خوزستان