دام های خوزستان زینت بخش سفره‌های عراقی | نمایشگاه تولیدات، محصولات و توانمندیهای استان خوزستان
فارسیEnglish|العربی

دام های خوزستان زینت بخش سفره‌های عراقی

تاریخ انتشار خبر: 1399/09/01

دام های خوزستان زینت بخش سفره‌های عراقی

به گزارش روابط عمومی:
قاچاق دام در چند هفته اخیر از خوزستان به کشور عراق از مرز چذابه باعث نگرانی مسوولان استان و افزایش قیمت گوشت قرمز و کمبود این کالا در بازار استان شده است.

 مردم و کارشناسان بر این باورند که قاچاق دام از مرز چذابه خوزستان به کشور عراق   در چند هفته اخیر یکی از دلایل کمبود گوشت قرمز در بازار استان و گران شدن این کالای اساسی است. تفاوت زیاد قیمت هایی که از سوی کشور عراق به دامداران پیشنهاد می‌شود باعث شده دامداران دیگر رغبتی به فروش دام خود در بازار داخلی نداشته باشند و دام خود را به عراق بفروشند.
این درحالی است که به گفته مسوولان با توجه به اینکه دامداران از نهاده های دولتی استفاده می کنند باید دام خود را برای مصرف در بازار داخل به فروش برسانند.

از سوی دیگر در ماه های اخیر با گران شدن قیمت خوراک دام بسیاری از دامداران نسبت به ارزان بودن قیمت دام در داخل بازار اعتراض داشتند و همین موضوع نیز بر افزایش قاچاق دام از استان تاثیر گذاشته است.

قاچاق گونه‌های مختلف دام از خوزستان

 طبق اعلام برخی مسوولان در روند قاچاق دامی که از استان صورت می گیرد در مواردی گونه های ژنتیکی دام خوزستان نیز در حال خارج شدن است که می تواند چرخه تولید دام در استان را به خطر بیندازد و آنگونه که  معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید در گذشته نوع خاصی از دام،  قاچاق می شد اما در چند هفته اخیر از استان گونه های مختف دام در حال قاچاق به کشور عراق است.

عبدالرحمان ناصریان بیان کرد: قاچاق دام به کشور عراق با این وسعت، از ۲ حالت خارج نیست یا به دلیل نیاز بالای کشور عراق به دام است و یا افرادی به دنبال وارد کردن ضربه به صنعت دامداری استان هستند که در هر صورت باید جلوی این روند گرفته شود.

وی گفت: در خوزستان دامداران راضی به فروش دام خود به قصاب ها و کشتارگاه ها نیستند.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت با اشاره به اینکه دامداران دام های خود را تا ۶۰ درصد گران تر از بازار داخل به عراق می فروشند ادامه داد: با پیشنهاد قیمت های بالا از سوی کشور عراق دامداران در استان تمایل به فروش دام خود به کشور عراق را دارند.

ناصریان با اشاره به اینکه قاچاق دام از مرز چذابه در استان انجام می شود ادامه داد: در بسیاری از موارد خریداران دام از کشور عراق به شهرستان دشت آزادگان می آیند و دام استان را خریداری و خارج می کنند.


نمایشگاه تولیدات، محصولات و توانمندیهای استان خوزستان